Buss on demand och cykelstrategi i Marks kommun

I Marks kommun utgör transporterna 45 procent av kommunens totala utsläpp. Under åren 2024 till 2026 har kommunen valt att arbeta med fem löften inom hållbart resande.

De löften som kommunen valt att prioritera är:

12. Vi säkrar att planering och byggande bidrar till ett transporteffektivt samhälle.

13. Vi utvecklar gaturum för ökad tillgång och attraktivitet.

16. Våra nya personbilar körs på förnybar el, biogas eller vätgas.

17. Vi ställer krav i upphandling för transportdelen i nya avtal.

20. Vi arbetar med hållbart resande för våra anställda.

Att valet föll på just de här löftena beror på att kommunen har relativt stor rådighet över de områden de berör och att löftena går i linje med politiskt antagna styrdokument. Exempelvis översiktsplan, strategi för lokal laddinfrastruktur samt åtgärdsprogrammet för regionala miljömål.

Exempel på åtgärder nu och framåt

  • När detaljplaner tas fram utreds alltid möjligheterna till nya hållbara trafik- och transportsituationer. Och även möjligheter att ansluta till fots eller med cykel.
  • Flera åtgärder för att förbättra kollektivtrafiken. Bland annat byggnation av ett nytt resecentrum i Kinna, utöka antalet turer, förkorta restider på vanliga pendlingssträckor och tillgänglighetsanpassa busshållplatser.
  • Kommunen deltar i Västtraffiks testprojekt Buss on demand. Projektet testar en ny typ av kollektivtrafiktjänst där bussen inte följer en förutbestämd rutt, utan anpassar resan utefter vart resenären vill kliva på och av. Buss on demand | Västtrafik (vasttrafik.se)
  • En cykelstrategi håller på att ta form. Så även en åtgärdsplan för gång- och cykelvägar.

Mark kommuns tips till andra kommuner:

  • Klimatpåverkan från transportsektorn är en mångfacetterad utmaning, där kommunen inte har rådighet över alla delar. Det krävs helhetsperspektiv och en politisk vilja för att komma framåt.
  • Då transportfrågan löper över många fält behöver den även inkluderas brett i alla faser i planeringsprocessen, från översiktsplan, till detaljplan, exploatering av mark och bygglov etc.
  • Det är viktigt att ha systemtänk. Exempelvis om kommunen satsar på eldriven fordonsflotta så behöver man även se till att det finns en bra ladd-infrastruktur.
  • Samverkan och kontinuerlig dialog med de lokala kollektivtrafiksbolagen
  • Våga testa nya idéer! Exempelvis pilotprojektet ”Buss on demand”.

 

För mer info, kontakta:

Monica Bergsten, miljöstrateg Marks kommun, monica.bergsten@mark.se

 

Bilden är AI-genererad