Cirkulär ekonomi och hållbar upphandling i Kungsbacka kommun

Att arbeta strategiskt med hållbar upphandling kan vara ett effektivt sätt att nå flera hållbarhetsområden samtidigt. Inom Kommunernas klimatlöften finns tre löften på temat:

9. Vi arbetar strategiskt med att minska klimatpåverkan genom upphandling.

10. Vi säkerställer kompetens och resurser för att upphandla med klimathänsyn.

11. Vi gör klimatsmarta inköp.

En kommun som ligger strax utanför Västra Götalandsregionen, men som länge arbetat aktivt med frågan, är Kungsbacka kommun.

– Vi har sett att inköp är ett av kommunens viktiga verktyg för att nå våra mål. Kungsbacka upphandlar för ungefär tre miljarder kronor årligen. De krav vi ställer på varor och tjänster har stor effekt, såväl på vår egen- samt våra leverantörers miljöpåverkan. Genom att ställa upphandlingskrav kommer vi längre än lagstiftningens lägstanivå, samt kan premiera leverantörer som är i framkant med sitt hållbarhetsarbete. Att inköpen ska styra mot de kommunövergripande målen framgår i våra styrdokument, som inköpspolicy och klimatstrategi, säger Anna Hallin, hållbarhetssamordnare i Kungsbacka kommun.

Kungsbackas inköpsverksamhet har sedan 2017 anställt en specialistroll inom hållbarhet, vilken som fungerar som en brygga mellan kommunens hållbarhetsambitioner och upphandlingskraven. Inför varje ny upphandling bedöms först vilka miljöaspekter som är relevanta. Genom analys av- samt dialog med marknaden avgörs sedan hur nära kommunens hållbarhetsmål man kan komma i det aktuella fallet.


Fossilfria transporter, cirkulär ekonomi och miljömärkt
Kommunen har sedan länge arbetat med fossilfri samordnad varudistribution och snart kommer den uppgraderas ytterligare, från traditionella till eldrivna lastbilar. Kommunens skogsbruksförvaltning sköts via en fossilfri entreprenör. Aktivt arbete görs även för en mer cirkulär ekonomi, längre livslängd på produkter samt tillgång till reservdelar och reparationstjänster. När det finns miljömärkta varor och tjänster så prioriteras dessa, vilket förenklar både för kommunen och för leverantörerna. Krav ställs även på återvunnen- eller biobaserad plast. För att upprätthålla arbetet så har kommunen ett välutvecklat arbete med intern e-handel, vilket används för att styra beställarna mot det kravställda och utvärderade sortimentet, så att beställningarna alltid går i linje med hållbarhetsambitionerna.

Tydliga ambitioner och levande dialog
Några framgångsfaktorer i arbetet har varit att formulera en tydlig bild av kommunens ambitioner. Detta gör det i sin tur enklare att formulera upphandlingskrav utifrån ambitionen. Det är även viktigt att ha kontinuerlig dialog med marknaden. Detta för att få reda på hur leverantörerna arbetar med frågan, samt vilka krav som är möjliga att ställa. Ibland är det utmanande att få alla beställare i verksamheterna med på tåget. Hållbar omställning kräver nya arbetssätt, vilket ibland kan upplevas besvärligt inom organisationen. I dessa fall är det extra värdefullt att det finns en roll internt som driver arbetet, hjälper till att hitta lösningar, samt håller frågan levande inom organisationen.

Kommunikation och uppföljning
Även kommunikation och uppföljning är viktiga pusselbitar. Utöver information via kommunens hemsida, intranät samt nyhetsbrev så tillhandahålls även målgruppsanpassade digitala utbildningar om inköp och upphandling, inklusive hållbarhetsaspekterna, för olika roller i kommunen såsom avtalsgruppmedlemmar, beställare och politiker. Kvartalsvis arrangeras ambassadörsmöten för e-handeln med representanter från samtliga verksamheter. Hållbarhet är här en stående punkt, för att kommunicera hur- och varför kommunen ställer krav. Årsvis sammanställs även en inköpsrapport över det gångna året. Denna riktar sig primärt till politiken, men finns tillgänglig för alla intresserade. Även i kommunens hållbarhetsbokslut, vilket är en del av årsredovisningen, kommuniceras förflyttningar och framsteg vi nått med hjälp av upphandling och inköp.

 

Kungsbacka kommuns tips till andra kommuner:

  • Sätt i gång! Man måste inte vara bra för att börja, men man måste börja för att bli bra.
  • Lär av andra. Kika gärna runt på hur andra har gjort, men glöm inte att fråga innan ni kopierar någon annans arbete. Det finns nästan alltid någonting man hade velat justera i efterhand och det är onödigt att upprepa någon annans misstag.
  • Dialog med leverantörerna. Så ni får veta vilka miljökrav som är möjliga. Många leverantörer har kommit längre än ni tror.
  • Hitta eldsjälarna inom organisationen. Se till att nyttja miljökompetensen som redan finns internt. Även om de inte är experter på upphandling är de värdefulla bollplank, som kan hjälpa till att sortera i vad som är stort och smått.

 

För mer info, kontakta

Anna Hallin, hållbarhetssamordnare inköp, Kungsbacka kommun, anna.hallin@kungsbacka.se

Läs mer om Kommunernas klimatlöften