Fyra snabba frågor till Julia Granung från Peas of Heaven

Julia Granung från Peas of heaven var en av talarna under vår klimatlunch i slutet av oktober.
Se inspelningen från klimatlunchen här.

 

Hej Julia, tack för din insats under vår klimatlunch. Vill du berätta snabbt om er verksamhet, vad ni gör och hur det påverkar klimatet?
Vi är ett 100-årigt charkuteribolag som från start har tillverkat kvalitetskorv med närproducerat, svenskt kött. Under 2014 märkte vår VD Marcus Karlsson, som tog över bolaget efter sin pappa, att fler människor väljer att äta mindre kött. Han upplevde att det inte fanns tillräckligt bra produkter på marknaden och tänkte att eftersom han anser sig göra Sveriges godaste köttkorv, också borde kunna tillverka Sveriges godaste veganska korv.

Vi vill vara med att göra det enkelt för konsumenterna att äta mer vegetariskt och vi vill även se till att när konsumenten väl äter kött så bör det vara svenskt kött.

 

Kan ni trimma det ni gör och hur ska ni i så fall göra det?
I dagsläget jobbar vi inte med svensk ärta eftersom den möjligheten tyvärr inte finns i Sverige just nu. Vårt mål är dock att i framtiden kunna erbjuda konsumenten svenskproducerade vegetariska produkter. På köttsidan kommer vi att fortsätta kämpa för att behålla det svenska köttet i alla våra produkter.

 

Går det att minska klimatutsläppet även på charksidan? Hur jobbar ni i så fall med det?
Vi jobbar ständigt med att minska svinnet i fabriken och att arbeta så resurseffektivt som möjligt. Vi har dessutom daglig telefonkontakt med våra kunder, alltså butikerna, för att kunna sälja produkter med kort datum och därför undvika att kasta dem. Något annat som vi tittar på är våra förpackningsmaterial, hur vi kan få dem mer miljövänliga.

 

Hur ser er verksamhet ut 2030?
Per Strömberg, VD för ICA-gruppen, gick för något år sedan ut och sa att om tillväxten av vegetariska produkter fortsätter så kommer det vegetariska utbudet vara lika stort som köttet 2030. Detta ser inte vi som en omöjlighet eftersom produkterna konstant utvecklas och blir bättre. Vårt mål är att den inbitna köttätaren ska välja våra vegetariskt alternativ någon eller några gånger i veckan.